Friday 23 December 2011

.: TiNtA DaRi HaTi :.



.: Bismillahirrahmanirrahim :.



Alhamdulillah,bersyukur kepada Allah kerana masih memberi kesempatan kepadaku untuk meneruskan kehidupan sebagai seorang hamba dan juga khalifah di bumiNya ini. InsyaAllah,tugas utama manusia itu diciptakan tidak akan sekali-kali aku lupa.


 Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi. Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?. Tuhan berfirman: Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya
(2:30)


 Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu. Aku tidak sekali-kali menghendaki sebarang rezeki pemberian dari mereka dan Aku tidak menghendaki supaya mereka memberi makan kepadaKu. Sesungguhnya Allah Dialah sahaja Yang Memberi rezeki (kepada sekalian makhlukNya, dan Dialah sahaja) Yang Mempunyai Kekuasaan yang tidak terhingga, lagi Yang Maha Kuat Kukuh kekuasaanNya 
 ( 51: 56-58)





Ye,itulah tugas utama manusia diciptakan..sebagai seorang hamba yang sentiasa mengabdikan diri kepadaNYA,dan juga sebagai seorang khalifah yang mentadbir bumi Allah dengan keamanan..



Kehidupan sebagai seorang pelajar memang menuntut ku untuk sentiasa memberi perhatian yang lebih pada pelajaran. Apalagi bila diberi bebanan kerja yang sangat banyak. Sampai kadang-kadang rasa,masa untuk diri sendiri pun makin berkurang. Tapi aku perlu sentiasa ingat bahawa kejayaan dalam pelajaran ni la akan menjadi salah satu alat dalam aku meneruskan misi sebagai khalifah Allah.



Dan kesibukan-kesibukan itu juga bukanlah menjadi sebab untuk aku mengelak dari mengikuti tarbiyah. Sungguh,aku sangat bersyukur kerana dipilih oleh Allah untuk berada di jalan ini. Bertemu dengan mereka-meraka yang sentiasa mengingatkan aku tentang Allah,mengingatkan aku tentang tujuan aku diciptakan. Alhamdulillah..dan aku sentiasa berdoa agar aku sentiasa terthabat di jalan Allah..
 

Katakanlah (Muhammad), "inilah jalanku,aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak
(kamu) kepada Allah dengan yakin,Mahasuci Allah,dan aku tidak termasuk orang-orang musyrik."
(12 : 108)


Ya Allah,moga tarbiyah ini benar-benar mentarbiyah diriku,mentarbiyah hati dan jiwa ku, mertarbiyah pemikiran ku,dan mentarbiyah seluruh kehidupan ku.Ya Allah,jangan palingkan hatiku setelah Engkau kurniakan hidayahMu kepadaku. Sungguh,tidak aku sanggup untuk terjatuh dilubang yang sama buat kedua kalinya. Cukuplah sekali, Engkau biarkan aku merasa manisnya hiburan dunia yang sangat melalaikanku. Aku gembira ada di jalan sekarang,aku gembira berada dalam "bulatan gembira",di mana semuanya gembira menjalankan perintahMu. Ya Allah,berikan aku kekuatan dalam menyelusuri jalan ini. Aku tahu,jalanMu ini punya beribu halangan,beribu dugaan, namun ku  yakin pasti Engkau sudah menyediakan berjuta keindahan disebalik kesukaran itu. Moga rahmat dan perlindunganMu sentiasa mengiringi perjalananku. Amin~




  

Dari bulatan ini aku mengenal diri. Dari bulatan ini aku mengenal Pencipta diri. Dari bulatan ini aku mengetahui tujuan penciptaan diri ini. Dari bulatan ini aku mengenali apa itu ukhwah. Dan dari bulatan ini aku dapat merasa manisnya ukhwah yang terbina keranaNya. Walaupun dari latar belakang yang berbeza, tapi kerana satu akidah dan tujuan yang sama,kita duduk dalam bulatan ini bersama. Moga bulatan kecil ini akan menghasilkan bulatan-bulatan kecil yang lain. Dan moga "bulatan gembira" ini akan terus gembira dalam menuju Keredhaan Allah~


0 comments:

Post a Comment