Tuesday 31 May 2011

:. Ujian Itu .:

Bismillahirrahmanirrahim~

Dalam sujud menghadapMu Illahi
Ku serahkan seluruh jiwa dan ragaku
Memohon keampunan dariMu
Sungguh,aku malu padaMu Ya Allah
Terlalu banyak nikmat Mu yang tidak ku syukuri
Namun,tidak sedikit pun Engkau tarik dari ku
Ya Allah
Biarkanlah air mata ini menjadi saksi
Pengabdianku padaMu Ya Illahi
Ampunkan hambaMu ini~


Ku akui,bukan mudah bernafas dalam jiwa seorang hamba kerana aku juga manusia biasa. Kadang-kadang terasa letih untuk menghadapi realiti-realiti kehidupan yang penuh ranjau dan duri. Terasa juga ingin lari dari menghadapi kehidupan yang tidak diingini. Namun,lari dari semua itu bukanlah penyelesaian terbaik dalam menghadapi kehidupan. Seringkali aku memohon agar Allah memberikan aku kekuatan dalam melayari kehidupan,namun,makin banyak ujian yang Allah berikan. Aku sedih,menangis,rasa tidak mampu berdepan dengan ujian-ujian itu. Tapi sebenarnya aku tidak sedar,ujian-ujian itulah yang membuatkan aku kuat,lebih matang dalam mengatur kehidupan. Iye,ujian Allah itu berseni,sangat berseni. Dalam ujian itu terselit hikmah yang sukar untuk kita nampak,jika tiada sabar dalam mencari hikmah dari ujian Allah.


"Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga , sedangkan belum datang kepada kamu (ujian) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka ditimpa kepapaan dan kesengsaraan serta digoncangkan (dengan ancaman musuh), sehingga Rasul dan orang-orang yang beriman yang bersamanya berkata : "Bilakah (datangnya) pertolongan Allah? " ketahuilah, sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah). "
[Al-Baqarah : 214]

Ujian-ujian itu adalah cara Allah mentarbiyah hamba-hambaNya. Tidaklah Allah memberikan ujian yang tidak mampu ditanggung oleh hamba-hambaNya. Allah memberikan ujian kerana Allah ingin ketuk pintu hati kita yang mungkin sedang lalai daripada mengingatiNya. Sebenarnya Allah rindu untuk mendengar rintihan hambaNya,rindu melihat air mata yang hanya berharap padaNya. Oleh itu,sabar adalah kunci utama dalam menghadapi ujian Allah. Sedangkan Allah mampu bersabar dengan ramai hambaNya yang tidak taat pada perintahNya,apa lagi kita,seorang hamba yang sentiasa bergantung harap padaNya. Iye,kadang-kadang bibir mudah saja mengucap sabar,tapi hati tidaklah sesabar bibir yang mengucapkan. Tapi sekurang-kurangnya kita perlulah berusaha agar sentiasa bersabar dengan ketentuan Allah. Moga Allah menilai setiap usaha kita.. Wallahua'lam~


ombak yang menderu,dedaun berterbangan
terkadang menghayalkan diriku
terlupa aku pada pencipta yang Esa
yang sentiasa melihat diriku
dimana,dimanaku berada?
dimana,dimanakah diriku?
adakah dijalan lurus atau di jalan berliku
oh,Tuhan tunjukkan ku jalan kebenaran
ku tahu jalan bahgia penuh onak juga cabaran
oh tuhan,beri kekuatan padaku

demi mendapat keredhaan dariMu
sanggup ku tempuhi ranjau yang penuh berliku
dengan rahmat Mu Ya Tuhan
selamatkanlah diriku dari seksaan api nerakaMU..
ampunilah aku Ya Allah~


~aku yang mengharap keampunanMU~



0 comments:

Post a Comment