Sunday 1 May 2011

:. Sabarlah Dalam Berjuang .:


     Bismillahirrahmanirrahim...

"Ya Allah,Tuhan yang membolak-balikkan hati,tetapkanlah hati 
kami pada agama dan ketaatan kepadaMU-aminnn~"


Alhamdulillah,bersyukurlah kita seandainya hati-hati kita telah
terpilih untuk sentiasa bertaut pada Allah.Dan janganlah sesekali
kita menolak hidayah yang telah dikurniakan oleh Nya,kerana itulah 
orang-orang yang rugi.Tetapi ketahuilah,syaitan itu tidak akan pernah
putus asa untuk menghasut,mengajak manusia supaya jauh dari Allah.
Itulah salah satu ujian dari Allah untuk menilai sejauh mana keimanan
dan kesungguhan hambaNya dalam menegakkan agama Islam....


 Sahabat,ingatlah.Jalan dakwah itu satu kemestian. Setiap diri yang mengaku muslim itu hendaklah menyampaikan. Menyampaikan bukanlah bermaksud memberi ceramah semata-mata seperti yang difahami oleh orang ramai.





Rasulullah saw pernah bersabda kepada Ali bin Abi Thalib ra :
“Mengajak seseorang kepada hidayah Allah itu lebih baik bagimu dari harta yang sangat kau banggakan.”

Tapi sedarlah,jalan ini bukan mudah.Tentu saja banyak dugaan dan ujian dariNya.Tatkala apa yang kamu ingin sampaikan itu tidak siapa mahu mendengar,tiada sapa mahu hiraukan. Sabarlah wahai sahabat.Ingatlah,sesungguhnya Allah sentiasa bersama-sama orang yang ingin membantu agamaNya.Bantuan Allah pasti hadir buatmu.Jangan kamu terlalu mengharap orang menerima apa yang kamu sampaikan,nescaya satu hari nanti kamu akan letih dan putus asa jika tiada siapa yang mahu mendengar.Tapi sebaliknya,bersabarlah dan berdoa agar Allah membuka hati-hati mereka menerima kebaikan..



Allah ada berfirman dalam Surah Muhammad (47:7):
"Wahai orang-orang yang beriman!Jika kamu menolong (agama) Allah,nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu"

Yakinlah dengan janji Allah wahai sahabat, nescaya kamu akan berjaya mengharungi jalan perjuangan ini. Allah memberikan ganjaran yang sebesar-besarnya dan darjat yang setinggi-tingginya pada mereka yang sabar dan lulus dalam ujian kehidupan di jalan dakwah. Jika ujian dan cubaan yang diberikan Allah hanyalah yang mudah-mudah saja,tentu kita tidak akan peroleh ganjaran yang hebat. Disitulah letaknya hikmah setiap ujian. Ingatlah,jalan ini bukan untuk orang yang tidak bersungguh-sungguh dan kurang azamnya. Contohilah kesabaran dan keikhlasan Rasulullah dalam menyampaikan islam. Moga bersama memperolehi keberkatan dan keredhaan Allah,InsyaAllah......Wallahualam~






0 comments:

Post a Comment